Prijs

Theodora Niemeijer Prijs ter waarde van €100.000,- onderstreept belang van noodzaak betere representatie vrouwelijke kunstenaars.Het onderzoek van de Boekmanstichting, in opdracht van het Niemeijer Fonds brengt de huidige positie van vrouwelijke beeldend kunstenaars in Nederland in beeld.

De Theodora Niemeijer Prijs ter waarde van €100.000,- is bedoeld om de representatie en waardering van vrouwelijke kunstenaars te vergroten en wordt eens in de twee jaar uitgereikt. Uit onderzoek van de Boekmanstichting blijkt dat het jaarinkomen van vrouwelijke beeldend kunstenaars is 20 procent lager dan van mannelijke collega's.

De kunstprijs werd in 2012 geïntroduceerd omdat werken van vrouwelijke kunstenaars nog steeds ondervertegenwoordigd zijn in tentoonstellingen en (museale) collecties.

De winnaar ontvangt € 75.000 vrij besteedbaar en €25.000 wordt gereserveerd om een acquisitie te doen van deze vrouwelijke kunstenaar voor een Nederlands museum.

Met het uitreiken van de prijs wil Stichting Niemeijer Fonds de hedendaagse vrouwelijke mid-career kunstenaar onder de aandacht brengen die een consistent oeuvre heeft opgebouwd, voor wie de prijs een steun is in haar ontwikkeling en bijdraagt aan de zichtbaarheid als kunstenaar. De aankoop van een werk is een middel om betere representatie van vrouwelijke kunstenaars te bewerkstellingen in het Nederlands kunstlandschap.

Als nominatoren komen in beginsel in aanmerking de directeur van het Van Abbemuseum, Stedelijk museum Amsterdam, Museum Arnhem en Centraal Museum Utrecht. Iedere nominator mag drie kandidaten nomineren.

Welke hedendaagse mid-career vrouwelijke kunstenaar wonend en/of werkend in Nederland, of werkend in het buitenland met de Nederlandse nationaliteit, zou u vaker in het Nederlands (kunst) landschap willen zien? Behoort u niet tot de nominatiegerechtigden, attendeer dan een van bovenstaande musea op deze kunstenaar.

In opdracht van het Niemeijer Fonds heeft de Boekmanstichting onderzoek gedaan naar de positie van vrouwelijke beeldend kunstenaars werkzaam in Nederland. In de media wordt regelmatig geschreven over de achtergestelde positie van vrouwelijke beeldend kunstenaars. Veel kunstinstellingen besteden middels programmering en onderzoekstrajecten aandacht aan dit thema. Maar hoe staat Nederland er momenteel concreet voor op het gebied van gender(on)gelijkheid in de beeldende kunst?

Op 28 maart 2024 werd het onderzoek gepubliceerd en werd op de uitkomsten gereflecteerd tijdens een presentatie in het Mauritshuis in Den Haag. In aanwezigheid van beleidsmakers, journalisten en een ruime representatie van de kunstsector – waaronder beeldend kunstenaars, museumdirecteuren, galeriehouders, curatoren en fondsen – werd het rapport gepresenteerd en overhandigd aan Fleur Gräper, Staatssecretaris Cultuur en Media.

Lees het volledige rapport hier.